Tsehai Johnson’swork explores the boundaries between public and private life. Her performative events, mixed-media wall pieces, and interactive installations encourage reflection on the tension between order and function as expressed through the objects that populate our lives. Driving this inquiry are several converging interests, from the clash between fantasy’s perfection and the messiness of reality, to the close juxtaposition of labor and pleasure in domestic space. She employs dense ornamentation to explore quotidian realities of human existence and to comment on the blending of familiarity with a larger social function.
Johnson, a Denver-based artist, was born in Ethiopia in 1966. She received a Bachelor of Arts degree in art history from Reed College in 1989, a Bachelor of Fine Arts degree in ceramics from Massachusetts College of Art in 1993, and a Master of Fine Arts degree from the University of Colorado in 1999. Her work has been shown at the Milwaukee Art Museum, Plus Gallery, Denver Art Museum, Biennale Internationale de Vallauris, White Columns (New York), and the World Ceramic Biennale (Icheon,Korea) and is in the collections of the Museum of Ceramics (New York), Museum of Outdoor Arts (Englewood, Colorado), and the Reyzjanesbaer Art Museum (Reyzjanesbaer,Iceland). She is the recipient of a Colorado Council of the Arts Fellowship and residencies in the Netherlands, Germany, Spain, Iceland, and at Platteforum in Denver. In 2013, Johnsoncompleted an Art in Architecture Commission for the Byron Rogers Federal Building in Denver. Johnson is a Professor in the Art Department at Metropolitan State University of Denver.
La obra de Tsehai Johnson explora los límites entre la vida pública y la vida privada. Sus eventos performáticos, obras de pared de medios mixtos e instalaciones interactivas motivan reflexiones en torno a la tensión entre el orden y la función expresada a través de los objetos que pueblan nuestras vidas. Al frente de este cuestionamiento hay diversos intereses convergentes, desde la colisión entre la perfección de la fantasía y el desorden de la realidad, hasta la yuxtaposición del trabajo y el placer en el espacio doméstico. Emplea una densa ornamentación para explorar realidades cotidianas de la existencia humana y para hacer comentarios en torno a la mezcla de la familiaridad con una función social mayor.
Johnson, una artista basada en Denver, nació en Etiopia en 1966. Curso una carrera en Historia del Arte en la Universidad Reed en 1989, una carrera en Artes Plásticas y Cerámica en la Universidad de Massachussets en 1993, y una maestría en Artes Plásticas en la Universidad de Colorado en 1999. Su obra ha sido expuesta en el Museo de Cerámica de Milwaukee, la Galería Plus, el Museo de Arte de Denver, la Bienal Internacional de Vallauris, en White Columns (Nueva York), y en la Bienal de Cerámica (Icheon, Corea), y forma parte de las colecciones del Museo de Cerámica (Nueva York), el Museo de Artes Exteriores (Englewood, Colorado), y el Museo de Arte Reyzjanesbaer (Reyzjanesbaer, Islandia). Es la recipiente de una beca del Consejo de las Artes de Colorado y hace residencias en Holanda, Alemania, España, Islandia y en Platteforum en Denver. Johnson es profesora del Departamento de Arte en la Universidad Estatal Metropolitana de Denver.