Chris Oatey

Chris Oatey’s Octopus Initiative artworks are from a single series, View from Gomez Peak, Louderback Hoffmann. This series originated from the artist’s close study of 19th century engravings created as part of the Mexican Boundary Survey—the results of which marked the US-Mexico border after the Treaty of Guadalupe in 1848. The engravings are based on plein-air sketches made by a team of surveyors who found themselves challenged by how to represent such a vast and geographically diverse expanse of land. Oatey’s works evoke a moment when the future of a region was completely unwritten. Oatey’s carbon drawings connect the past to the present as they address ideas around national identity, division, and access—issues that remain as pressing today as they were two centuries ago.

Oatey was born in 1977 in Cleveland, Ohio, and currently lives in Denver. He received a BS in Cartography from the University of Colorado, Boulder in 2000 and an MFA from Otis College of Art and Design in 2006. He has had numerous solo and group exhibitions throughout the US including at David B. Smith Gallery in Denver and CB1 Gallery in Los Angeles. Other exhibitions include: Abundant, Bountiful, and Beautiful at the Long Beach Museum of Art and Paperworks at the Craft and Folk Art Museum Los Angeles (CAFAM). He is a grant recipient of The Durfee Foundation, the Ucross Foundation, and was the recipient of the Friends of Contemporary Art + Photography Prize from the New Mexico Museum of Art.

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Las obras de Chris Oatey para la Iniciativa Pulpo son de una misma seria, Vista desde la cumbre Gómez, Louderback Hoffman. Esta serie se originó a partir del estudio muy cercano del artista de los grabados creados a partir de una encuesta de las fronteras mexicanas durante el siglo XIX—y cuyos resultados marcaron la frontera entre México y Estados Unidos de Norteamérica después del Tratado de Guadalupe de 1848. Los grabados se basan en bocetos de un equipo de encuestadores a quienes se les dificultaba cómo representar una expansión de tierra tan vasta geográficamente y tan diversa. Las obras de Oatey giran en torno al momento en donde el futuro de la región permanecía aun no escrito. Los dibujos con carbón de Oatey conectan el pasado con el presente mientras que abordan ideas sobre la identidad nacional, la división y el acceso—asuntos que siguen siendo tan cruciales hoy como lo fueron hace dos siglos.

Oatey nació en 1977 en Cleveland, Ohio, y actualmente vive en Denver. Recibió su licenciatura en Cartografía de la Universidad de Colorado, Boulder en el año 2000 y su maestría en arte de la Universidad Otis de Arte y Diseño en 2006. Ha tenido numerosas exposiciones grupales y personales en los Estados Unidos de Norteamérica, incluyendo en la Galería David B. Smith en Denver y la Galería CB1 en Los Ángeles. Otras exposiciones incluyen Abundante, benévolo y bello en el Museo de Arte de Long Beach y Obras en papel en el Museo de Oficios y Folclor en Los Ángeles. Es recipiente de la beca de la Fundación Durfee, de la Fundación Ucross, y fue el recipiente del premio Amigos del Arte Contemporáneo y la Fotografía del Museo de Arte de Nuevo México. 

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