Laura Shill’s work is a collision of sculpture, installation, performance, and photography. She explores ideas of viewer and subject, disclosure and concealment, absence and intimacy. Her works explore the transformative potential of people and objects through early and experimental forms of image making that pair the sinister and beautiful. With this series, Absent Lovers, Shill photographs Harlequin romance novel covers and then removes all details except for one figure, who often remains trapped in a void of white and in an expression of passion or anguish. She considers these works to be collages made through subtraction rather than addition. Her act of erasure creates an image of unfulfilled desire and fantasy, which perhaps cuts to the true nature of the romance novel. Shill then makes large negatives of these collages from which she prints cyanotypes, hand-made photographs distilled down to a melancholy blue color. These works give pronounced presence to absence and ask us to consider the relationship between fantasy, desire, and loneliness.
Shill was born in 1980 in Birmingham, Alabama, and is currently based in Denver. She earned an MFA in Interdisciplinary Media Arts Practices from the University of Colorado, Boulder in 2012. She has exhibited her work nationally and internationally at the 2017 Venice Biennale at the European Cultural Center, The Gallery of Contemporary Art, Colorado Springs, David B. Smith Gallery, Denver, Catherine Edelman Gallery, Chicago, and Durden and Ray, Los Angeles. Her 2016 solo exhibition, Phantom Touch, was held at the Museum of Contemporary Art, Denver.
La obra de Laura Shill es una colisión de escultura, instalación, performance y fotografía. Explora ideas de espectador y sujeto, revelación y ocultación, ausencia e intimidad. Sus obras exploran el potencial transformador de las personas y los objetos a través de formas tempranas y experimentales de creación de imágenes que unen a lo siniestro con lo bello. Con la serie Amantes ausentes, Shill fotografía portadas de novelas de romance arlequín y después quita todos los detalles salvo por una figura, quien comúnmente permanece atrapada en un vacío blanco con una expresión de pasión o angustia. Considera que estas obras son collages hechos a través de la sustracción en lugar de la adición. Su acto de borradura crea una imagen de deseo no cumplido y de fantasía, que quizás apunta a la naturaleza real de la novela de romance. Shill después crea negativos de gran escala de estos collages de donde imprime cianotipos, fotografías hechas a mano destiladas a un azul melancólico. Estas obras ofrecen una presencia pronunciada a la ausencia y nos piden considerar la relación entre fantasía, deseo y soledad.
Shill nació en 1980 en Birmingham, Alabama, y actualmente reside en Denver, Obtuvo su maestría en Practicas de Arte en Medios Interdisciplinares de la Universidad de Colorado, Boulder en 2012. Ha expuesto su obra nacional e internacionalmente en la Bienal de Venecia 2017, en el Pabellón Europeo, la Galería de Arte Contemporáneo en Colorado Springs, la Galería David B. Smith, Denver, la Galería Catherine Edelman, Chicago, y en Durden y Ray, Los Ángeles. Su exposición individual de 2016, Toque fantasma, fue presentada en el Museo de Arte Contemporáneo de Denver.