Clark Richert (1941-2021) was an American artist known for his brilliant, geometric paintings, and for his role as co-founder of the 1960s artist’s community, Drop City. Over a career that spanned 50-plus years, Richert grappled with “big ideas,” such as the structure of space, the meaning of time, the geometry of viewing, quasi-patterns, and the hidden unity of likenesses. Inspired by Mark Rothko’s use of color and Buckminster Fuller’s theories regarding the structure of the universe, Richert speculated about the nature of reality through paintings, animations, and prints. His work anticipated such mathematical and scientific breakthroughs as non-periodic tiling and quasi-crystals.
Born in Wichita, Kansas, Richert earned his BFA at University of Kansas in 1963, and his MFA from the University of Colorado in 1972. In 1966, he was co-recipient of the Dymaxion Award from Buckminster R. Fuller, and he was awarded a National Endowment for the Arts Fellowship in 1980. In the early eighties, Richert moved to Denver, where he began a teaching career that spanned three decades, earning him a reputation as a valued mentor and advocate among hundreds of students and peers. His work was featured in MCA Denver's exhibition West of Center in 2011, and he was the subject of a retrospective exhibition, Clark Richert in hyperspace, at the museum in 2019. Richert's work as a member of Drop City was featured in Hippie Modernism: The Struggle for Utopia, which was presented at the Walker Art Center, Minneapolis; the Cranbrook Art Museum, Bloomfield Hills, MI; and the Berkeley Art Museum, Berkeley. His work can be found in the collections of the Smithsonian American Art Museum, Wichita Art Museum, Kirkland Museum of Fine & Decorative Art, Denver Art Museum, the Kimpton Hotel Born, and the ART, a Hotel in Denver, among others.
Clark Richert (1941-2021) fue un artista estadounidense conocido por sus brillantes pinturas geométricas y por el rol que jugó como cofundador de la comunidad de artistas de la década de 1960, Drop City. A través de una carrera de más de 50 años, Richert lidió con “grandes ideas” como la estructura del espacio, el significado del tiempo, la geometría de la visión, los casi-patrones, y la unidad oculta de las semejanzas. Inspirado por el uso del color de Mark Rothko y las teorías de Buckminster Fuller con relación a la estructura del universo, Richert especuló sobre la naturaleza de la realidad con sus pinturas, animaciones y grabados. Su obra anticipó avances matemáticos y científicos como con el uso de los cuasi-cristales.
Nacido en Wichita, Kansas, Richert obtuvo su licenciatura en la Universidad de Kansas en 1963, y su maestría en la Universidad de Colorado en 1972. En 1966 fue co-recipiente del Premio Dymaxion de Buckminster R. Fuller y le fue otorgada la Beca Nacional para las Artes en 1980. A inicios de la década de los 80’s Richert se mudó a Denver, en donde comenzó una carrera como profesor que duro tres décadas, ganándole una reputación como un valorado mentor y activista. Su obra ha sido presentada en el Museo de Arte Contemporáneo de Denver en la exposición Al oeste del centro en 2011, y fue sujeto de una exposición retrospectiva titulada, Clark Richert en el hiperespacio, en el museo en 2019. La obra de Richert como miembro de Drop City fue incluida en Modernismo hippie: la batalla por la utopía, que fue presentada en el Centro Walker para las Artes, Minneapolis; el Museo Cranbrook de Arte, Bloomfield Hills, Michigan; y el Museo de Arte de Berkeley, Berkeley.